TURANCAR Bus lines s.r.o., Bratislavská 29, Nitra, IČO: 55 049 699 vydáva podľa paragrafu 4
zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 56/2012 Z.z. o cestnej doprave tento
PREPRAVNÝ PORIADOK AUTOBUSOVEJ DOPRAVY
Čl. 1
Základné ustanovenia

(1) Tento prepravný poriadok je vyhotovený v súlade a na vykonanie príslušných ustanovení
Zákona č. 56/2012 o cestnej doprave (ďalej len „zák. č. 56/2012“) a v súlade s Nariadením EP a
Rady EÚ č. 181/2011 zo 16. februára 2011 o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej
doprave (ďalej len „Nar. č. 181/2011“).
(2) Tento prepravný poriadok nadobúda účinnosť dňom jeho zverejnenia na webovom sídle
(3) Tento prepravný poriadok upravuje podmienky, za ktorých dopravca prepravuje osoby,
príručnú batožinu, cestovnú batožinu, drobné domáce zvieratá a autobusové zásielky.
(4) Dopravcom podľa tohto prepravného poriadku je TURANCAR Bus lines s.r.o.. Dopravca je
právnická osoba oprávnená na podnikanie vo verejnej cestnej hromadnej doprave osôb na základe
Povolenia na výkon povolania prevádzkovateľa osobnej cestnej dopravy číslo: OU-NR-OCDPK-
2023/013510 z 31.1.2023 vydanej Okresným úradom Nitra, Odbor cestnej dopravy a pozemných
komunikácií v Nitre.
(5) Prepravou podľa tohto prepravného poriadku je premiestnenie osôb, ich batožiny a
autobusových zásielok.
(6) Prevádzková povinnosť dopravcu je povinnosť vykonávať autobusovú dopravu v súlade s
dopravnou licenciou.
(7) Prepravná povinnosť dopravcu je povinnosť vykonať prepravu, ak sú splnené podmienky podľa
tohto prepravného poriadku a umožňujú to prepravné podmienky, najmä technický stav,
obsaditeľnosť alebo vyťažiteľnosť vozidla a spôsobilosť vodiča, a nebránia tomu príčiny, ktoré
nemožno odvrátiť.
(8) Cestovný poriadok obsahuje údaje potrebné na informovanie verejnosti o jednotlivých
autobusových linkách a o spojoch na nich, najmä zoznam zastávok a časy príchodov jednotlivých
spojov na ne a odchodov z nich, prípadne o konkrétnych podmienkach prepravy cestujúcich,
batožiny, domácich zvierat a autobusových zásielok na jednotlivých spojoch autobusovej linky, o

cestovnom, príplatkoch a zľavách z neho a o iných úhradách a službách súvisiacich s prepravou
cestujúcich.
(9) Tarifa upravuje sadzby základného cestovného, príplatkov a zliav z neho a ďalších úhrad
spojených s prepravou cestujúcich, ich batožiny a domácich zvierat a s prepravou autobusových
zásielok, ako aj podmienky, za ktorých sa sadzby uplatňujú.
(10) Tento prepravný poriadok, cestovný poriadok dopravcu, a pokiaľ sa tarifa vzťahuje na
príslušnú dopravu aj tarifa dopravcu, sú obsahom návrhu na zmluvu o preprave osôb.
(11) Cestujúci je fyzická osoba, ktorá využíva služby osobnej cestnej dopravy, poskytované
Dopravcom a na tento účel je s Dopravcom povinná uzatvoriť prepravnú zmluvu.
(12) Zdravotne postihnutá osoba alebo Osoba so zníženou pohyblivosťou je akákoľvek osoba,
ktorej pohyblivosť pri využívaní dopravy je znížená v dôsledku akéhokoľvek telesného postihnutia
(zmyslového alebo pohybového, trvalého alebo dočasného), duševného postihnutia alebo poruchy,
alebo akejkoľvek inej príčiny zdravotného postihnutia, alebo v dôsledku veku a ktorej stav si
vyžaduje primeranú pozornosť a prispôsobenie služieb, ktoré sú k dispozícii všetkým cestujúcim,
jej osobitným potrebám.
(13) Cestovný lístok je doklad potvrdzujúci zaplatenie cestovného za prepravu a uzatvorenie
Prepravnej zmluvy. Cestovný lístok môže Dopravca vydať ako listinný doklad alebo ako
elektronický doklad. Cestovný lístok môže vydať aj iný subjekt, ktorý má pre tento účel s
Dopravcom uzatvorenú zmluvu.
Čl. 2
Rozsah autobusovej dopravy

(1) Podľa tohto prepravného poriadku vykonáva dopravca pravidelnú autobusovú dopravu a
nepravidelnú autobusovú dopravu.
(2) Pravidelná autobusová doprava sa vykonáva na uspokojenie prepravných potrieb osôb ako
pravidelne opakovaná preprava cestujúcich po vopred určenej trase dopravnej cesty s určenými
zastávkami na nastupovanie a vystupovanie cestujúcich (ďalej len „autobusová linka“), ktorých
dopravca prepravuje podľa prepravného poriadku, cestovného poriadku, prípadne tarify. Súčasťou
pravidelnej autobusovej dopravy je preprava príručnej batožiny, prípadne aj cestovnej batožiny,
domácich zvierat a autobusových zásielok.
(3) Pravidelnú autobusovú dopravu možno vykonávať ako verejnú alebo osobitnú.
(4) Verejná pravidelná autobusová doprava je preprava cestujúcich na autobusovej linke medzi
dvoma alebo viacerými obcami, najmä diaľková autobusová doprava, medzinárodná autobusová
doprava, prímestská autobusová doprava.
(5) Osobitná pravidelná autobusová doprava je najmä preprava zamestnancov zmluvného
prepravcu, preprava žiakov škôl, preprava cestujúcich leteckého dopravcu na letisko a z letiska, ak
sa vykonáva na autobusovej linke.
(6) Nepravidelná autobusová doprava sa vykonáva na uspokojenie prepravných potrieb iba určitej
skupiny cestujúcich po dohodnutej trase dopravnej cesty s dohodnutými zastávkami a v
dohodnutom čase, ktorých dopravca prepravuje podľa vopred uzavretej zmluvy o preprave osôb
za dohodnuté cestovné. Je ňou každá príležitostná alebo opakovaná preprava, najmä zájazdová,
kyvadlová, okružná a vyhliadková.
(7) Podľa tohto prepravného poriadku vykonáva dopravca pravidelnú autobusovú dopravu v
rozsahu:

a) medzinárodná autobusová doprava,
b) diaľková autobusová doprava,
c) prímestská autobusová doprava,
d) osobitná pravidelná autobusová doprava,
e) nepravidelná autobusová doprava,
Čl. 3
Povinnosti dopravcu
(1) Všeobecné povinnosti dopravcu sú:
a) vykonávať autobusovú dopravu podľa tohto prepravného poriadku,
b) zabezpečiť v rozsahu poskytovaných dopravných a súvisiacich činností ďalšie vybavenie
potrebné na prevádzku, údržbu, technickú kontrolu, parkovanie a garážovanie vozidiel a na
starostlivosť o osádky vozidiel, o cestujúcich a o náklad,
c) byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou vozidiel a činnosťou
osádok vozidiel cestujúcim, odosielateľom, príjemcom vecí a tretím osobám.
(2) Dopravca je okrem všeobecných povinností dopravcu povinný
a) Dopravca prevádzkuje prepravu osôb v súlade s udelenými povoleniami, dopravnými
licenciami, licenciami ES v súlade so zák. č. 56/2012 a Nar. č. 181/2011,
b) prepravovať cestujúcich podľa tarify, ak je pre príslušnú dopravu tarifa platná, a vydať
cestujúcemu, ktorý zaplatil cestovné, cestovný lístok,
c) starať sa o bezpečnosť, pohodlie a pokojnú prepravu cestujúcich a o prepravu batožiny a
umožniť im používanie vlastných spoločenských, kultúrnych a sociálnych zariadení na autobusovej
linke,
d) starať sa, aby vozidlá použité na prepravu cestujúcich boli čisté, v riadnom technickom stave,
označené smerovými tabuľami, a ak ide o miestenkové vozidlá, aj poradovým číslom vozidla,
e) starať sa, aby priestor pre cestujúcich vrátane stúpadiel bol udržiavaný v čistote,
f) zabezpečiť počas jazdy vetranie vozidla,
g) zariadenie dopravcu vo vozidle (napr. rozhlasové zariadenie) používať takým spôsobom, aby
nebolo na ťarchu cestujúcim,
h) zreteľne označiť sedadlá, na ktorých je zakázaná preprava určitého okruhu osôb,
i) postarať sa o bezpečnosť a zdravie cestujúcich a o ochranu ich batožiny, o zabezpečenie prvej
pomoci a o náhradnú prepravu, ak sú účastníkmi dopravnej nehody,
j) označiť každý autobus na autobusovej linke údajom o východiskovej (nástupnej) a cieľovej
(výstupnej) zastávke, prípadne aj o zastávkach medzi nimi,
k) trvalo zriadenú zastávku označiť a zabezpečiť, aby vodič pri preprave vyvolal názov zastávky,
a to najneskoršie pri zastavení vozidla, zdržanie vozidla v zastávke, ak trvá viac ako 5 minút, a
jeho skrátenie oproti cestovnému poriadku,
l) zabezpečiť zverejnenie a prístupnosť tohoto prepravného poriadku, cestovného poriadku a
tarify, ako aj ďalších prevádzkových údajov a informácií potrebných pre cestujúcich v priestoroch
prístupných verejnosti a podľa možnosti aj na zastávkach a v autobusoch,
m) zabezpečiť na všetkých zastávkach autobusovej linky jej označenie a názov zastávky, číslo
alebo iné označenie autobusovej linky a uverejnenie údajov o príchode jednotlivých spojov na
zastávku a ich odchode a trvale ich udržiavať,
n) udržiavať vlastné zastávky, čakárne a prístrešky pre cestujúcich a ďalšie priestory a zariadenia
určené pre cestujúcich, ktoré zriadil, v prevádzkyschopnom stave a v čistote,
o) informovať vhodným spôsobom verejnosť o zrušení autobusovej linky alebo o zmene jej trasy,
o zmene cestovného poriadku a tarify, prípadne o iných zmenách na autobusovej linke, ktoré sú
dôležité vo verejnom záujme, a to najmenej 10 dní vopred, ak ide o pripravované alebo vopred
známe zmeny; inak informuje neodkladne, len čo sa o nich dozvie,
p) zabezpečiť, aby osádka autobusu, alebo iné oprávnené osoby dopravcu poskytli cestujúcim
potrebné informácie týkajúce sa podmienok ich prepravy, najmä ich práv a povinností pri preprave,
priebehu prepravy, cestovného, údajov o príchode a odchode spojov na autobusovej linke,
možností prestupu na inú autobusovú linku alebo na iný druh dopravy,
Čl. 4

Zmluva o preprave osôb
(1) V pravidelnej autobusovej doprave dôjde k uzavretiu zmluvy o preprave osôb zásadne
zaplatením cestovného lístka, a na povinne miestenkových spojoch zaplatením aj miestenky.
Dopravca je povinný vydať cestujúcemu cestovný lístok, resp. ho zaevidovať v elektronickom
systéme, ak sa na zaplatenie cestovného lístka použilo elektronické médium
(2) Ak cestujúci platí cenu za prepravu s použitím časového cestovného lístka, k uzavretiu
zmluvy o preprave osôb dôjde nastúpením do autobusu.
(3) Zmluvou o preprave osôb vzniká cestujúcemu právo, aby ho dopravca prepravil do miesta
určenia riadne a včas.
(4) V pravidelnej autobusovej doprave má dopravca prepravnú povinnosť (Čl.1 ods.5) voči
každému cestujúcemu /v rámci kapacitných možností vozidla/, ktorý sa chce prepraviť do zastávky
na autobusovej linke a ktorý je v čase odchodu autobusu podľa cestovného poriadku na zastávke
pripravený nastúpiť do autobusu.
(5) Na povinne miestenkových spojoch má dopravca prepravnú povinnosť voči cestujúcim s
miestenkami kúpenými pred nastúpením do autobusu vo výdajni cestovných lístkov. Cestujúceho
bez miestenky možno vo východiskovej zastávke prijať na prepravu, ak autobus nie je plne
obsadený cestujúcimi s miestenkami a cestujúci zaplatí cestovné i miestenku vodičovi alebo inému
oprávnenému členovi osádky autobusu, najskôr však päť minút pred odchodom
autobusu.
(6) V nepravidelnej autobusovej doprave dopravca prepravuje určitú skupinu cestujúcich podľa
vopred uzavretej zmluvy o preprave osôb.
(7) V nepravidelnej autobusovej doprave prepravná povinnosť dopravcu vyplýva z vopred
uzavretej zmluvy o preprave osôb.
(8) V nepravidelnej autobusovej doprave dopravca nemá prevádzkovú povinnosť.
Čl. 5
Práva cestujúceho

(1) Cestujúci má právo:
a) na bezpečnú, pokojnú a pohodlnú prepravu autobusom spoja, na ktorý má cestovný lístok,
miestenku, a to do zastávky, po ktorú zaplatil cestovné,
b) na prepravu príručnej batožiny, a ak to umožňujú prepravné podmienky alebo zmluva o
preprave osôb, aj cestovnej batožiny a domácich zvierat tým istým autobusom,
c) požadovať od osádky autobusu alebo od dispečera potrebné informácie týkajúce sa podmienok
jeho prepravy, na miesto podľa miestenky kúpenej pred nastúpením do autobusu, ak je pripravený
na prepravu najneskôr päť minút pred odchodom autobusu z východiskovej zastávky alebo v čase
nastupovania do autobusu na nácestnej zastávke.
d) na miesto podľa cestovného lístka s miestenkou kúpeným pred nastúpením do autobusu, ak je
pripravený na prepravu najneskôr 5 minút pred odchodom autobusu z východiskovej zastávky
alebo v čase nastupovania do autobusu na nácestnej zastávke.
(2) Cestujúci má po nastúpení do vozidla právo obložiť po jednom mieste na sedenie pre seba a
pre ďalšieho cestujúceho, ktorý ide s ním z tej istej zastávky; ak zakupuje cestovný lístok mimo
vozidla, musí mať platný cestovný lístok aj pre ďalšieho cestujúceho. Za obložené sa považuje
miesto, na ktoré cestujúci položil časť odevu alebo iný vhodný predmet. Kto obloží miesto

neoprávnene, je povinný ho ihneď uvoľniť. Cestujúci, ktorý opustí svoje miesto bez toho, že by ho
obložil, stráca naň právo; toto ustanovenie sa netýka miest, na ktoré bola vydaná miestenka.
(3) Cestujúci môže zaujať miesto na sedenie, na ktoré bola vydaná inému cestujúcemu
miestenka z nácestnej zastávky a ktoré je patrične označené. Pri príchode do tejto nácestnej
zastávky je však povinný uvoľniť miesto cestujúcemu, ktorý sa preukáže platnou miestenkou na
toto miesto.
(4) Ak sa niektorý spoj neuskutoční podľa cestovného poriadku alebo ak sa preprava na ňom
preruší alebo zastaví, cestujúci s platným cestovným lístkom má právo na náhradnú prepravu do
zastávky, po ktorú zaplatil cestovné, iným spojom tej istej autobusovej linky, prípadne spojom inej
autobusovej linky dopravcu. Ak to nie je možné v ten istý deň, cestujúci má právo na bezplatnú
prepravu späť do východiskovej zastávky.
(5) Oprávnenie podľa odseku 4 môže cestujúci využiť len v deň, na ktorý bol cestovný lístok
vydaný. Ak sa cestujúci nemôže do cieľovej, prípadne späť do východiskovej zastávky prepraviť v
tento deň, je povinný si vyžiadať o tom písomné potvrdenie dopravcu, ktoré ho oprávňuje na
bezplatnú prepravu ešte nasledujúci deň.
(6) Cestujúci, ktorý sa pri znemožnení dokončenia začatej cesty prepravil späť do východiskovej
zastávky podľa odseku 4 alebo 5, má právo len na vrátenie zaplateného cestovného. Ak sa
cestujúci v takomto prípade neprepraví do východiskovej zastávky, má právo na vrátenie rozdielu
medzi zaplateným cestovným a cestovným za prejdený úsek medzi východiskovou zastávkou a
zastávkou, kde sa cesta znemožnila, prípadne poslednou prejdenou zastávkou.
(7) Ak nie je ďalej ustanovené inak, platí, že ak sa doprava neuskutočnila, t.j. spoj nebol
vykonaný,má cestujúci právo na vrátenie zaplateného cestovného. Ak sa preprava uskutočnila s
oneskorením viac ako 120 minút, má cestujúci právo na primeranú zľavu z cestovného. Výšku
zľavy má právo určiť dopravca po preskúmaní každého prípadu individuálne.
8) prípade oneskorenia spoja o viac ako 120 minút z nástupnej zastávky cestujúceho, má cestujúci
nárok na vrátenie zaplateného cestovného v plnej výške, pokiaľ sa rozhodne týmto spojom
necestovať
(9) Ak nie je ďalej ustanovené inak, platí, že ak sa niektorý spoj zruší alebo ak sa preprava na ňom
preruší alebo zastaví, cestujúci s platným cestovným lístkom má prednostné právo na náhradnú
prepravu do zastávky po ktorú zaplatil cestovné iným spojom tej istej autobusovej linky alebo iným
spojom inej autobusovej linky toho istého Dopravcu. Ak to nie je možné v ten istý deň, alebo v deň,
ktorý vyhovuje cestujúcemu, cestujúci má právo na bezplatnú prepravu späť do nástupnej
zastávky spoja a na vrátenie cestovného. Toto právo zaniká, pokiaľ sa cestujúci rozhodne
pokračovať v ceste spojom iného dopravcu.
9) Ak cestujúcemu vznikne ujma počas prepravy, najmä na zdraví alebo škoda na príručnej
batožine alebo na veciach, ktoré mal pri sebe, a ak je táto škoda vyvolaná osobitnou povahou
prevádzky dopravného prostriedku, zodpovedá za ňu dopravca podľa ustanovení občianskeho
zákonníka o zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou dopravných prostriedkov (paragraf
427 až 431 Občianskeho zákonníka).
10) Dopravca je oprávnený prednostne prijať cestujúcich, ktorí preukážu vážne dôvody na
prednostné prijatie, matky s malými deťmi do 6 rokov, resp. cestujúcich, ktorí cestujú do
vzdialenejších zastávok alebo miest.
Čl. 6
Povinnosti cestujúceho
(1) Cestujúci je povinný správať sa tak, aby nenarúšal bezpečnú, pokojnú a pohodlnú prepravu
ostatných cestujúcich, nepoškodzoval autobus a zariadenia dopravcu slúžiace cestujúcim,

neznečisťoval autobus a priestory dopravcu určené cestujúcim a neobťažoval ostatných
cestujúcich a osádku autobusu. Cestujúcim nie je dovolené:
a) prihovárať sa vodičovi počas jazdy,
b) pískať, spievať, hlučno sa správať alebo hrať na hudobnom nástroji vo vozidle(tiež púšťať
reprodukovanú hudbu a reč),
c) otvárať dvere vozidla a vyhadzovať z vozidla odpadky a iné predmety,
d) fajčiť vo vozidle a v zariadeniach určených pre potrebu cestujúcich,
e) nastupovať do vozidla, ktoré je plne obsadené alebo ktoré vodič vyhlásil za obsadené,
f) zdržiavať sa v priestore vyhradenom pre vodiča.
(2) Ďalej je cestujúci povinný
a) poslúchnuť pokyny a príkazy člena osádky autobusu alebo revízora, alebo dispečera, ktoré
smerujú k zaisteniu jeho bezpečnosti a bezpečnosti
ostatných cestujúcich alebo bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky,
b) nastupovať do autobusu a vystupovať z neho iba na zastávkach a keď autobus stojí a vodič
alebo iný člen osádky autobusu dá na to pokyn;
nastupovať a vystupovať mimo zastávky možno iba na pokyn vodiča alebo iného člena osádky
autobusu,
c) zaplatiť cestovné s použitím platidla v primeranej hodnote a na výzvu vodiča, alebo iného člena
osádky autobusu, alebo revízora sa preukázať platným
cestovným lístkom a zaplatiť úhradu, ak sa pri kontrole nemôže preukázať platným cestovným
lístkom alebo osobnými údajmi potrebnými na
vymáhanie cestovného, ako aj ďalšie úhrady podľa tarify za poškodenie alebo za znečistenie
autobusu.
d) strpieť zistenie totožnosti privolaným príslušníkom PZ, ak pri kontrole odmietne jej
preukázanie
Čl. 7
Osobitné práva niektorých cestujúcich
(1)Ustanovenia tohto článku sa nevzťahujú na medzinárodnú, diaľkovú a prímestskú dopravu, ak
plánovaná vzdialenosť dopravy (dopravná trasa) je kratšia ako 250 km.
(2)Ak Dopravca odôvodnene očakáva zrušenie alebo meškanie odchodu spoja pravidelnej dopravy
z autobusovej stanice alebo zastávky o viac ako 120 minút alebo ak sa prekročila kapacita
rezervácií miesteniek (cestovných lístkov) v systéme Dopravcu, Dopravca cestujúcim bezodkladne
ponúkne na výber jednu z možností :
a) pokračovanie alebo presmerovanie cesty do miesta určenia stanoveného v prepravnej zmluve
pri najbližšej možnej príležitosti bez dodatočných príplatkov a za porovnateľných podmienok, alebo
b) ak do okolnosti umožňujú bezplatnú dopravu autobusom späť do nástupnej stanice cestujúceho
pri najbližšej možnej príležitosti s náhradou ceny zaplateného cestovného lístka
(3) Ak Dopravca neponúkne cestujúcemu na výber možnosti uvedené v bode (2), cestujúci má
právo na náhradu vo výške 50 % z ceny zakúpeného cestovného lístka, a to popri náhrade
uvedenej v bode (2). písm. b). Dopravca túto sumu vyplatí cestujúcemu najneskôr do jedného
mesiaca od predloženia žiadosti cestujúceho o náhradu. Žiadosť o náhradu je cestujúci povinný
predložiť písomne u Dopravcu
(4).Ak sa pravidelná doprava zruší alebo pri odchode z autobusovej zastávky omešká o viac ako
120 minút, cestujúci má právo na pokračovanie alebo náhradu ceny cestovného lístka od
Dopravcu tak, ako sa uvádza v bode (2)

(5) Ak sa autobus stane počas výkonu prepravy nefunkčným, Dopravca zabezpečí buď
pokračovanie prepravy iným vozidlom z miesta, kde sa nachádza nefunkčné vozidlo, alebo
dopravu z miesta nefunkčného vozidla na vhodné miesto na čakanie alebo autobusovú stanicu,
odkiaľ možno pokračovať v ceste.
(6) Náhrada ustanovená v bode (2) písm. b) a v bode (3) sa vyplatí do jedného mesiaca odo dňa
doručenia žiadosti cestujúceho o vyplatenie takejto náhrady Dopravcovi. Vyplatená náhrada je vo
výške celej ceny cestovného lístka, za ktorú bol tento zakúpený, za nevykonanú časť alebo časti
cesty a za vykonanú časť alebo časti cesty len vtedy, ak už cesta nespĺňa svoj účel v súvislosti s
pôvodným cestovným plánom cestujúceho. U cestujúcich spredplatenými alebo časovými
cestovnými lístkami sa výška náhrady rovná pomernej časti plnej ceny takéhoto lístka. Vyplatenie
náhrady sa uskutoční v hotovosti, reps. inou formou so súhlasom cestujúceho.
(7). V prípade zrušenia alebo meškania odchodu spoja pravidelnej dopravy informuje Dopravca,
alebo správca autobusovej stanice dostupnými prostriedkami cestujúcich, ktorí odchádzajú na
cestu z dotknutých autobusových staníc, o vzniknutej situácii čo najskôr, a v každom prípade
najneskôr 30 minút po plánovanom čase odchodu, ako aj o odhadovanom čase odchodu, hneď
ako sú tieto informácie k dispozícii.
(8) Ak cestujúci zmeškajú podľa cestovného poriadku nadväzné dopravné spojenie z dôvodu
zrušenia alebo meškania spoja pravidelnej dopravy, Dopravca, alebo správca autobusovej stanice,
vynaloží primerané úsilie na to, aby dotknutých cestujúcich informoval o alternatívnych spojeniach.
(9) Dopravca, prípadne správca autobusovej stanice, zabezpečí, aby zdravotne postihnuté osoby
alebo osoby so zníženou pohyblivosťou dostali povinné informácie stanovené v bodoch (7) a (8) v
prístupných formátoch.
(10) Pri ceste, ktorej plánovaná dĺžka je viac ako tri hodiny, Dopravca v prípade zrušenia alebo
meškania odchodu spoja pravidelnej dopravy z autobusovej stanice, presahujúceho viac ako 90
minút, Cestujúcemu bezplatne ponúkne:
a) menšie občerstvenie, jedlo alebo občerstvenie primerané času čakania alebo meškania, ak je k
dispozícii v autobuse alebo na autobusovej stanici alebo ho možno primeraným spôsobom dodať;
b) hotelovú izbu alebo iné ubytovanie, ako aj pomoc pri zabezpečovaní dopravy medzi
autobusovou stanicou a miestom ubytovania v prípadoch, ak sa cestujúci musí ubytovať na jednu
alebo viac nocí. Celkové náklady na ubytovanie na každého Cestujúceho sú maximálne 80 EUR
za noc a maximálne 160 EUR celkovo (najviac Dopravca uhradí dve noci), pričom táto suma
nezahŕňa dopravu z autobusovej stanice na miesto ubytovania a späť. Cestujúci nemá nárok na
hotelovú izbu alebo iné ubytovanie podľa tohto ustanovenia, ak zrušenie alebo meškanie spoja
zapríčinili závažné poveternostné podmienky alebo prírodné katastrofy, ktoré ohrozujú bezpečnú
prevádzku autobusu.
(11) Ustanovenia bodov (2). – (6) a (10) sa nevzťahujú na cestujúcich s otvorenými cestovnými
lístkami.
Čl. 10 .
Práva cestujúcich so zníženou pohyblivosťou a zdravotne postihnutých osôb
(1) Cestujúci so zdravotným postihnutím so psom so špeciálnym výcvikom alebo cestujúci so
zníženou pohyblivosťou majú právo na vyhradené miesto vo vozidle Dopravcu.
(2) Ak nie je ďalej uvedené inak, Dopravca nie je oprávnený odmietnuť prijať rezerváciu, vydať
alebo inak poskytnúť cestovný lístok alebo miestenku, alebo nastúpiť osobe z dôvodu akéhokoľvek
zdravotného postihnutia alebo zníženej pohyblivosti a nie je oprávnený požadovať za cestovné

lístky alebo rezervácie zdravotne postihnutých osôb a osôb so zníženou pohyblivosťou dodatočné
príplatky.
(3) Dopravca môže odmietnuť prijať rezerváciu, vydať alebo inak poskytnúť cestovný lístok, alebo
nastúpiť osobe z dôvodu zdravotného postihnutia alebo zníženej pohyblivosti:
a) aby splnil príslušné bezpečnostné požiadavky ustanovené medzinárodným právom, právom
Únie alebo vnútroštátnym právom alebo aby splnili zdravotné a bezpečnostné požiadavky
ustanovené príslušnými orgánmi;
b) ak konštrukcia vozidla alebo infraštruktúra vrátane vybavenia autobusových zastávok a staníc
fyzicky znemožňujú nástup, výstup alebo prepravu zdravotne postihnutej osoby alebo osoby so
zníženou pohyblivosťou bezpečným alebo z hľadiska prevádzky uskutočniteľným spôsobom.
(4) Ak Dopravca odmietne prijať rezerváciu, vydať alebo inak poskytnúť cestovný lístok alebo
miestenku alebo nastúpiť osobe z dôvodu zdravotného postihnutia alebo zníženej pohyblivosti na
základe dôvodov uvedených v bode (3), táto osoba môže požiadať, aby ju sprevádzala iná osoba,
ktorú si sama zvolí a ktorá je schopná poskytnúť pomoc, ktorú zdravotne postihnutá osoba alebo
osoba so zníženou pohyblivosťou vyžaduje, aby sa prestali uplatňovať
dôvody uvedené v bode (3) Takáto sprevádzajúca osoba sa prepravuje bezplatne a podľa
možností sa usadí vedľa zdravotne postihnutej osoby alebo osoby so zníženou pohyblivosťou
(5) Ak Dopravca uplatňuje bod (3), bezodkladne informuje zdravotne postihnutú osobu alebo
osobu so zníženou pohyblivosťou o dôvodoch jeho uplatnenia a na základe jej žiadostinpísomne
informuje dotknutú osobu do piatich pracovných dní odo dňa požiadania.
(6) Dopravca a správcovia autobusových staníc zodpovedajú za stratu alebo poškodenie
invalidných vozíkov, iného vybavenia na zabezpečenie pohyblivosti alebo asistenčných zariadení.
Perukázanä škodu za stratu alebo poškodenie nahradí Dopravca alebo správca autobusovej
stanice zodpovedný za danú stratu alebo poškodenie.
(7) V prípade potreby Dopravca vynaloží primerané úsilie na pomoc pri rýchlom poskytnutí
dočasnej náhradnej pomôcky alebo zariadenia. Technické a funkčné vlastnosti invalidných
vozíkov, iného vybavenia na zabezpečenie pohyblivosti alebo asistenčných zariadení sú podľa
možností podobné tým, ktoré sa stratili alebo poškodili
Čl. 8
Vylúčenie osôb z prepravy
(1) Do vozidla nemajú prístup alebo sa z prepravy môžu vylúčiť osoby, ktoré sú zjavne pod
vplyvom alkoholu alebo iných návykových látok, a osoby, ktoré pre chorobu, mimoriadne
znečistenie odevov alebo z iných dôvodov môžu byť cestujúcim na ťarchu.
(2) Vodič alebo iný člen osádky autobusu alebo revízor je oprávnený z prepravy ďalej vylúčiť
a) osoby bez platného cestovného lístka, ktoré nesplnia povinnosť zaplatiť cestovné, prípadne
prirážku a úhradu podľa tohto prepravného poriadku,
b) osoby, ktoré ohrozujú bezpečnosť premávky, svoju vlastnú alebo ostatných cestujúcich, a
osoby, ktoré aj po upozornení pracovníka dopravcu nedodržiavajú ustanovenia prepravného
poriadku.
(3) Vylúčenie z prepravy po začatí cesty treba uskutočniť tak, aby sa neohrozilo zdravie alebo
bezpečnosť osoby vylučovanej z prepravy. Vylúčiť z prepravy osobu mladšiu ako 15 rokov mimo
obvodu obce je neprípustné.
(4) Cestujúci, ktorý bol z prepravy vylúčený neprávom, má právo na vrátenie cestovného, prípadne
dovozného.

Čl. 9
Vzťahy cestujúceho a členov osádky autobusu

(1) Svoje oprávnenia vyplývajúce z tohoto prepravného poriadku uplatňujú cestujúci voči osádke
autobusu disciplinovane, a v čase, keď autobus stojí na zastávke.
(2) Členovia osádky autobusu dávajú cestujúcim potrebné pokyny tak, aby nedošlo k narušeniu
pokojnej prepravy.
Čl. 10
Kontrola cestovných lístkov v pravidelnej autobusovej doprave
(1) Kontrolu cestovných lístkov je oprávnený vykonať vodič, iný člen osádky autobusu, alebo
revízor, ktorý sa preukáže cestujúcim kontrolným preukazom, resp. poverením štatutárneho
orgánu spoločnosti (ďalej len „oprávnená osoba“).
(2) Cestujúci je povinný na vyzvanie oprávnenej osoby kedykoľvek počas prepravy alebo v
okamihu vystúpenia z vozidla predložiť na nahliadnutie cestovný lístok, prípadne preukaz na zľavu
cestovného.
(3) Cestujúcemu, ktorý sa nepreukáže platným cestovným lístkom, uloží oprávnená osoba
zaplatiť cestovné a úhradu vo výške dvadsaťnásobku základného cestovného bez príplatkov a
zliav. Základné cestovné pre účely výpočtu uvedenej úhrady je základné cestovné z východiskovej
zastávky kontrolovaného spoja po najbližšiu zastávku od miesta zistenia cestujúceho bez platného
cestovného lístka.
(4) Cestujúci, ktorý odoprie alebo nemôže zaplatiť sumy podľa ods. 3, je povinný preukázať sa na
výzvu oprávnenej osoby osobnými údajmi potrebnými na vymáhanie cestovného a úhrady.
Zároveň stráca právo na prepravu a môže sa z prepravy vylúčiť. Vylúčením z prepravy pre
nezaplatenie uvedených súm nie je dotknutá povinnosť cestujúceho príslušnú sumu dopravcovi
zaplatiť.
Čl. 11
Preprava batožiny cestujúceho

(1) Ak má cestujúci batožinu, prepravuje ju dopravca buď spoločne s cestujúcim a pod jeho
dohľadom alebo oddelene, a to za podmienok stanovených týmto prepravným poriadkom, tarifou,
prípadne cestovným poriadkom.
(2) Príručná batožina sa prepravuje spoločne s cestujúcim a pod jeho dohľadom v odkladacom
priestore nad sedadlom, prípadne pod sedadlom a to tak, aby neohrozovala bezpečnosť,
nesťažovala výkon služby vodiča a neobmedzovala nastupovanie a vystupovanie cestujúcich. Ak
to vyžaduje bezpečnosť alebo pohodlie cestujúcich, batožina sa musí uložiť podľa pokynov vodiča.
(3) Cestovná batožina sa prepravuje oddelene od cestujúceho. Za oddelenú prepravu sa považuje
preprava batožín uložených na mieste určenom dopravcom alebo pokynom vodiča mimo priestoru
vozidla, určeného na prepravu cestujúcich alebo v tomto priestore, ale na takom mieste, že
cestujúci nemá možnosť na svoju batožinu dohliadať.
(4) Cestujúci má právo vziať so sebou ako batožinu veci, ktoré vzhľadom na ich objem, úpravu,
dĺžku alebo váhu možno rýchlo a bez ťažkostí naložiť a umiestniť vo vozidle alebo v osobitnom
priestore na batožiny a živé zvieratá, pokiaľ sú splnené osobitné podmienky ustanovené pre ich
prepravu.

(5) Z prepravy sú vylúčené
a) veci, preprava ktorých je zakázaná právnymi predpismi,
b) nabité zbrane, s výnimkou strelných zbraní príslušníkov ozbrojených síl a polície, pre prepravu
ktorých platia osobitné predpisy,
c) veci, ktoré môžu ohroziť bezpečnosť prevádzky alebo poškodiť, prípadne znečistiť cestujúcich
alebo vozidlo, najmä pre nevhodný spôsob balenia
d) veci, ktoré svojím zápachom, odpudzujúcim vzhľadom a pod. by mohli byť cestujúcim na ťarchu,
e) batožiny, ktorých celková váha presahuje 25 kg,
f) batožiny, ktorých celková hodnota presahuje165 € / za jeden kus.
(6) Cestujúci nesmie prepravovať v cestovnej batožine šperky, ceniny alebo peniaze.
(7) Ako batožinu môže vziať cestujúci so sebou do autobusu, pokiaľ to obsadenie autobusu na
linke dovoľuje, 4 kolieskový detský kočík. Na prepravu sú pripustené iba kočíky s dieťaťom; pokiaľ
to prevádzkové pomery na trati dovoľujú, aj kočíky prázdne. Cestujúci s detským kočíkom môže
nastúpiť do vozidla len s vedomím vodiča. V autobuse sa smie prepravovať iba jeden 4 kolieskový
detský kočík.

(8) Osoby oprávnené na nosenie strelnej zbrane môžu vziať so sebou do vozidla zároveň so
zbraňou primerané množstvo nábojov, pokiaľ sú uložené v opaskoch na náboje, v poľovníckych
kapsách, skrinkách a v podobných obaloch.

(9) Ako batožinu môže cestujúci vziať so sebou drobné domáce a iné malé zvieratá, pokiaľ tomu
nebránia osobitné predpisy, ak ich preprava nie je cestujúcim na ťarchu, neohrozujú ich zdravie a
ak sú v uzavretých klietkach, košoch alebo iných vhodných schránkach s nepriepustným dnom.
Pre prepravu schránok so zvieratami platia ustanovenia o preprave batožín. Tarifa určuje, kedy sa
za prepravu zvieraťa platí dovozné. Preprava zvierat resp. jej vylúčenie môže byť osobitne
upravená v tarife resp.v cestovnom poriadku konkrétnej autobusovej linky.

(10) Bez schránky možno vziať do autobusu psa, ktorý má bezpečný náhubok a drží sa na
krátkom vodítku. V jednom vozidle sa smie prepravovať najviac jeden pes bez schránky. V čase
zvýšených nárokov na prepravu môže vodič prepravu psa bez schránky odmietnuť. Ustanovenie
tohto odseku s výnimkou prvej vety sa nevzťahuje na psov sprevádzajúcich nevidomé osoby.
(11) Ako batožinu môže cestujúci vziať so sebou iba 1 pár lyží s 1 párom lyžiarskych palíc, pokiaľ
sú v prepravnom obale (púzdre) a umožňujú to prevádzkové podmienky dopravcu.

(12) Cestujúci môže vziať so sebou do vozidla najviac 1 cestovnú batožinu; mimo času
zvýšených nárokov na prepravu môže cestujúci so súhlasom vodiča vziať so sebou ešte ďalšie
batožiny.

(13) Vodič určí, či sa batožina prepraví ako príručná batožina alebo ako cestovná batožina, mimo
priestoru pre cestujúcich. V prípade ak vodič určí ako miesto prepravy batožiny batožinový
priestor, je cestujúci povinný upozorniť na osobitnú povahu batožiny, najmä na jej obsah a
hodnotu, a ak vyžaduje, aby sa s ňou určitým spôsobom zaobchádzalo alebo aby sa ukladala v
určitej polohe.
(14) Batožinu do batožinového priestoru ukladá zásadne vodič s pomocou cestujúceho. Vyberať
batožinu z tohto priestoru môže len vodič, v krajnom prípade v spolupráci s cestujúcim.
(15) Príručná batožina sa prepravuje zdarma.

(16) Tarifa stanovená pre konkrétnu linku vymedzuje batožiny, ktoré sa prepravujú zadarmo, resp.
batožiny, za ktoré sa platí dovozné. Váhu a mieru batožiny, pre účely výšky dovozného, si
dopravca zisťuje podľa prevádzkových možností vážením, meraním, alebo odhadom. Dovozné za
batožinu prepravovanú v batožinovom priestore, resp. za batožinu presahujúcu rozmery určené
tarifou – jeho základná sadzba – je 0,50 € za každú batožinu.

(17) Ak sa batožina prepravuje mimo priestoru cestujúceho, cestujúci je povinný pri skončení
prepravy hlásiť sa ihneď o jej vydanie.
(18) Ak vodič má pochybnosti o tom, či batožina cestujúceho spĺňa podmienky stanovené týmto
prepravným poriadkom, je oprávnený presvedčiť sa v prítomnosti cestujúceho o ich povahe a
obsahu.

(19) Ak cestujúci odmietne preskúmanie batožiny alebo ak sa pri jej preskúmaní zistí, že veci
(zvieratá), ktoré cestujúci vezie so sebou, sú z prepravy vylúčené, cestujúci je ich povinný z
autobusu odstrániť. Ak cestujúci neposlúchne pokyn, odstránenie batožiny zabezpečí oprávnená
osoba. V takomto prípade môže oprávnená osoba cestujúceho vylúčiť z ďalšej cesty bez nároku
na vrátenie zaplateného cestovného a dovozného.

(20) Ak vodič zistí, že vo vozidle zostala opustená batožina, oznámi to príslušnému zamestnancovi
dopravcu a zabezpečí, aby bola opustená batožina odovzdaná v oddelení strát a nálezov v sídle
dopravcu oproti potvrdeniu o jej odovzdaní.

(21) Za stratu alebo odcudzenie príručnej batožiny dopravca nezodpovedá.
(22) Dopravca zodpovedá za škodu, ktorá vznikla na cestovnej batožine prepravovanej oddelene
od cestujúceho v čase od jej prevzatia do jej vydania po skončení prepravy cestujúceho. Ak bola
škoda spôsobená cestujúcim, vadnosťou batožiny, jej obalu alebo balenia, osobitnou povahou
batožiny alebo okolnosťou, ktorú dopravca nemohol odvrátiť, alebo preto, že cestujúci neupozornil
vodiča na potrebu osobitného nakladania s batožinou, dopravca za škodu nezodpovedá. Rovnako
dopravca nezodpovedá za škodu, ktorá vznikla na opustenej batožine.
(23) Pri strate alebo zničení cestovnej batožiny prepravovanej oddelene od cestujúceho je
dopravca povinný nahradiť cenu, ktorú mala stratená alebo zničená batožina v čase, keď bola
prevzatá na prepravu, za základné dovozné, najviac však do výšky 166,- € za jeden kus batožiny.
Okrem toho je povinný znášať dovozné, ktoré cestujúci zaplatil za stratenú alebo zničenú cestovnú
batožinu.

(24) V prípade, že cestujúci prepravuje batožinu, ktorej hodnota je vyššia ako 166,- € a toto pri
vybavovaní uvedie môže túto prijať dopravca na prepravu a to za vyššie dovozné, podľa hodnoty
jednotlivej, cestujúcim určenej batožiny, takto:
a) za batožinu v hodnote do 330,-€ je dovozné 10,-€
b) za batožinu v hodnote do 500,-€ je dovozné 15,-€
c) za batožinu v hodnote nad 500,-€ do 1200,-€ je dovozné 20,-€
Čl. 12
Cestovné lístky, miestenky a batožinové lístky v pravidelnej autobusovej doprave

(1)V pravidelnej autobusovej preprave sa použijú cestovné lístky pre jednotlivú cestu a za
podmienok určených tarifou aj cestovné lístky, ktoré platia v určitom časovom období – časové
cestovné lístky. Vzory cestovných lístkov určuje tarifa.

(2) Z cestovného lístka pre jednotlivú cestu musí byť zrejmá výška cestovného a údaje
umožňujúce podľa povahy prevádzky kontrolu jeho platnosti a správnosti jeho použitia.

(3) Z časového cestovného lístka musia byť zrejmé najmä tieto údaje:
a) druh časového cestovného lístka,
b) doba platnosti,
c) prevádzkový rozsah platnosti (jednotlivá cesta, úsek linky a pod.),
d) výška cestovného,
e) názov organizácie, ktorá cestovný lístok vydala.

(4) Cestovný lístok pre jednotlivú cestu platí na deň, úsek a spoj, pre ktorý ho vodič alebo výdajňa
vystavila.

(5) Časové (predplatné) cestovné lístky platia pre časové obdobie a cestovný úsek vyznačený na
nich alebo na príslušných preukazoch; tarifa môže pre jednotlivé druhy časových lístkov určiť
odchýlku.

(6) Žiacke cestovné lístky na jednotlivú cestu platia na diaľkových linkách len na vzdialenosť nad
80 km.

(7) Cestujúci nesmie po nastúpení do autobusu postúpiť cestovný lístok inej osobe. Ak bol
cestovný lístok vydaný na meno, môže tento použiť iná osoba len ak o zmene cestujúceho
informovala dopravcu.

(8) Časový cestovný lístok je neplatný,
a) ak bol vydaný na podklade nesprávnych údajov,
b) ak jeho údaje už nezodpovedajú skutočnosti,
c) ak nebol riadne vyplnený alebo ak boli jeho údaje neoprávnene zmenené,
d) ak z neho nemožno s určitosťou zistiť potrebné údaje, najmä pre poškodenie alebo zašpinenie,
e) ak uplynula doba jeho platnosti,
f) ak ho použila neoprávnená osoba.
(9) Cestovný lístok pre jednotlivú cestu je neplatný,
a) ak je tak poškodený alebo zašpinený, že z neho nie sú zrejmé potrebné údaje, alebo
b) ak cestujúci nedodržal podmienky určené pre jeho použitie.

(10) Zľavnený cestovný lístok sa považuje za platný len v spojení s platným preukazom na zľavu
cestovného.

(11) Právo na zľavu cestovného preukazuje cestujúci vodičovi osobitným preukazom. Druhy a
vzory preukazov na zľavu cestovného určí tarifa.

(12) Ak dopravca má pochybnosti o splnení podmienok pre poskytnutie zľavy cestovného, je
oprávnený požadovať od žiadateľa ďalšie doklady; pokiaľ sa právo na zľavu nepreukáže, dopravca

je oprávnený poskytnutie zľavy odoprieť. Ak cestujúci hrubo alebo opätovne porušil ustanovenie
tohto prepravného poriadku alebo tarify o získaní zľavy cestovného, dopravca mu môže odmietnuť
potvrdenie preukazu až na dobu jedného roka.

(13) Cestujúci musí mať pri sebe platný cestovný lístok po celý čas prepravy i v okamihu
vystúpenia z vozidla. Ak cestujúci má platný cestovný lístok už pri nastúpení do vozidla, je povinný
ho ihneď a bez vyzvania predložiť na nahliadnutie, prípadne na vyznačenie jeho použitia; ak ide o
zľavnený cestovný lístok, predloží zároveň preukaz na zľavu cestovného.Cestovné lístky sa nesmú
predkladať na nahliadnutie zložené alebo vložené do nepriehľadných obalov alebo inak
nečitateľné.
(14) Cestovný lístok vydáva vodič a v niektorých zastávkach tiež výdajňa cestovných lístkov.
Cestujúci, ktorý vstúpi do vozidla bez platného cestovného lístka, je povinný si bez vyzvania
zakúpiť cestovný lístok u vodiča.

(15) Cestujúci, ktorý v ceste pokračuje tým istým spojom za zastávku, do ktorej má platný cestovný
lístok, je povinný si bez vyzvania zaobstarať cestovný lístok na ďalšiu cestu, a to najneskôr pred
odchodom z tejto zastávky. Vo vozidlách alebo spojoch, pri ktorých je vylúčená preprava stojacich
cestujúcich, vydá dopravca cestovný lístok pre ďalšiu cestu, len ak je voľné miesto na sedenie.

(16) Časový (predplatný) cestovný lístok je cestujúci povinný zaobstarať si vopred. Podmienky
predaja časového cestovného lístka upravuje tarifa dopravcu.

(17) Časové cestovné lístky vydáva dopravca na ľubovoľný cestovný úsek, vymedzený dvomi
zastávkami, ktoré si cestujúci zvolí.

(18) Časový cestovný lístok vydaný dopravcom platí na linkách a spojoch dopravcu a na
súbežných linkách a spojoch tých dopravcov ktorí sú vyznačení na preukaze k nemu.

(19) Za nevyužité časové cestovné lístky (spiatočné, týždenné…) sa neposkytuje náhrada.

(20) Časový cestovný lístok poskytuje cestujúcemu iba ekonomickú výhodu a nezabezpečuje mu
právo na prednostnú prepravu.

(21) Cestovný lístok sa môže vydať len na prepravu do zastávky uvedenej v cestovnom poriadku
použitého spoja.

(22) Výška cestovného vyznačená na cestovnom lístku musí súhlasiť s cenou zaplateného
cestovného. Cestujúci je povinný presvedčiť sa pri preberaní cestovného lístka, či mu bol vydaný
podľa jeho údajov, najmä či zaplatené cestovné zodpovedá cene vyznačenej na cestovnom lístku;
na neskoršiu reklamáciu cestujúceho dopravca neberie zreteľ.
(23) Za stratu, nevyužité, znehodnotené, a neplatné cestovného lístka sa náhrada neposkytuje.

(24) Cestovným poriadkom alebo výveskou môže dopravca určiť, že pri určitých spojoch treba
alebo je možné vopred si zabezpečiť miesto na sedenie zakúpením miestenky z východiskovej
alebo výnimočne z inej zastávky spoja. Náhradu za zabezpečenie miesta na sedenie vo vozidle
určuje tarifa.

(25) Miestenky sa predávajú vo vybraných výdajniach cestovných lístkov.

(26) Cestujúci s miestenkou stráca právo na svoje miesto, ak ho neobsadí 5 minút pred odchodom
spoja zo zastávky, z ktorej bola miestenka vydaná. Pokiaľ cestujúci nedodrží tento čas, ale dostaví
sa k vozidlu ešte pred odchodom spoja podľa cestovného poriadku, zostáva mu právo na prepravu
zachované, avšak bez práva na pôvodné miesto vystavené na miestenke. Cestujúci s miestenkou
má právo na prednostný nástup v nástupnej zastávke pokiaľ sa dostaví k nástupu do 5 min pred
odchodom spoja.

(27) Ak sa cestujúcemu s platnou miestenkou nezabezpečilo vo vozidle miesto na sedenie, vráti
mu dopravca sumu prijatú za miestenku.

(28) Ak sa cestujúci vzdá cesty, alebo vyhradeného miesta na sedenie hoci toto bolo voľné, alebo
ak preruší cestu, dopravca nevracia sumu zaplatenú za
miestenku.

(29) Miesta, na ktoré sú predané miestenky dopravca vhodným spôsobom označí.

(30) Ak sa má prepravovať dieťa mladšie ako 12 rokov, cestujúci, ktorý do vozidla berie so sebou
psa bez schránky alebo nezložený 4 kolieskový detský kočík, musia sa tieto skutočnosti ohlásiť pri
kúpe alebo rezervovaní miestenky.

(31) Ak sa s cestujúcim prepravuje cestovná batožina za ktorú sa podľa tarify platí dovozné, alebo
ak tak určí dopravca cestujúcemu sa vydá batožinový lístok pri prevzatí batožiny na prepravu, a
táto skutočnosť sa vhodným spôsobom vyznačí na batožine.
(32) Na každý kus cestovnej batožiny musí byť vydaný osobitný batožinový lístok.

(33) Vodič, alebo iný člen osádky vozidla odovzdá cestujúcemu batožinu, na ktorej je vyznačené,
že na ňu bol vydaný batožinový lístok iba ak sa cestujúci preukáže batožinovým lístkom. Pri
odovzdaní batožiny vodič batožinový lístok, prípadne jeho časť znehodnotí.
Čl. 13
Preprava autobusových zásielok

(1) Pri pravidelnej verejnej preprave osôb sa môžu prijať na prepravu zásielky, s ktorými sa osoby
podávajúce ich na prepravu zároveň neprepravujú (autobusové zásielky). Podmienky prepravy sú
stanovené u konkrétnej linky a sú podmienené súhlasom vedúceho pracovníka Dopravcu.
Čl. 14
Osobitné ustanovenia pre medzinárodnú dopravu

(1) Pre medzinárodnú dopravu platia ustanovenia predchádzajúcich článkov primerane, pokiaľ v
tomto článku nie je stanovené inak.

(2) Medzinárodný cestovný lístok /MCL/ si cestujúci môže kúpiť najskôr 180 dní pred dňom začatia
prepravy. MCL je neprenosný.

(3) Cenník cestovného je osobitne stanovený pre každú medzinárodnú autobusovú linku /MAL/.
Cestovné sa na území Slovenskej republiky platí v Euro, na území ostatných štátov v mene
príslušného štátu.
(4) MCL je možné vrátiť len počas prevádzkových hodín predajného miesta bez ohľadu na to,
koľko hodín ostáva do odchodu spoja.
Nárok na vrátenie cestovného zaniká, ak sa uplatňuje menej ako 1 hod. pred odchodom spoja.
Zmena dátumu cesty resp. mena cestujúceho je možné vykonať do 2 hodin pred odchodom spoja
s 10% storno poplatkom z ceny cestovného Pri vrátení cestovného, resp. výpočte stornopoplatku
sa vychádza z nasledovnej ceny cestovného:
– pri jednosmernom lístku z ceny jednosmerného cestovného
– pri nevyužití obidvoch ciest obojsmerneho cestovného lístka z obojsmerného cestovného
– pri nevyužití jednej cesty obohojsmerného cestovného lístka sa vychádza z ceny obojsmerného
cestovného po odpočítaní ceny jednosmerného cestovného

Cestovné nebude vrátené cestujúcemu, ktorý sa nedostaví k odchodu spoja, alebo nenastúpi
spiatočnú cestu na otvorený MCL. Stratu, ani zničenie MCL nie je možné nahradiť.

(5) Pri zakúpení MCL je cestujúci povinný prekontrolovať si správnosť údajov v ňom uvedených
najmä dátum, hodinu a miesto odjazdu
(6) Cestujúci musí mať platný MCL a cestovný pas, resp. OP.

(7) Všetci cestujúci sú povinní rešpektovať colné a pasové predpisy platné pre cieľovú a tranzitnú
krajinu, v prípade ich porušenia stráca cestujúci nárok na prepravu do cieľového miesta bez
náhrady škody.
(8) Príručná batožina sa prepravuje zdarma.

(9) Je dovolené prepravovať najviac 1 kus cestovnej batožiny. Druhá a ďalšia batožina sa
prevezme na prepravu iba v prípade voľného miesta v batožinovom priestore za osobitnú výšku
dovozného.

(10) Jedna batožina nesmie presahovať váhu 25 kg.

(11) Každý kus batožiny musí byť označený menom a adresou cestujúceho.
(12)Základná výška dovozného na území SR / vnútroštátne linky a linky do ČR /je stanovená za 1
ks batožiny vo výške 1,-€ /1.- Kč. Za druhú a každú ďalšiu batožinu 5,-€. Základná výška
dovozného na území ostatných štátov je stanovená osobitne pre každú MAL.

(13) Z prepravy sú vylúčene veci, ktorých preprava do zahraničia podlieha osobitným predpisom.

(14) Na MAL je povolená preprava detí vo veku do 15 rokov len v sprievode osoby staršej 18
rokov.

(15) Ako autobusovú zásielku príjme dopravca iba listovú zásielku. Ak je listová zásielka plochého
tvaru, môže mať najväčšie rozmery 360 x 250 mm (formát A4), ak je vo zvitku súčet dĺžky, šírky a
výšky nesmie byť väčší ako 900 mm a žiadny z rozmerov nesmie presahovať 600 mm.
Autobusová zásielka musí mať povahu otvorenej zásielky a jej obsah musí byť dopravcom ľahko
skontrolovatelný, v opačnom prípade môže osádka odmietnuť prijať zásielku na prepravu.
Čl. 15
Nepravidelná preprava osôb

(1) Pre nepravidelnú hromadnú prepravu osôb platia primerané ustanovenia čl.6, 9, 11 ods. 5, 13,
14, 18, 19, 21, 22 s týmito odchyľkami :
a/ počet batožín, detských kočíkov a psov bez schránky nie je obmedzený, je však limitovaný
veľkosťou batožinového priestoru vozidla
b/ ak veci účastníkov zájazdu vzhľadom na ich objem a dĺžku možno bez ťažkostí umiestniť vo
vozidle, prípadne v osobitnom zariadení, hmotnostné obmedzenie neplatí
(2) Objednávateľ dopravy je povinný určiť vedúceho prepravy.
(3) Z nepravidelnej autobusovej dopravy je vylúčená preprava autobusových zásielok a preprava
stojacích cestujúcich mimo obce.
(4) Nepravidelná preprava osôb sa musí vopred objednať. Objednávku treba urobiť po dohode s
dopravcom, pred požadovaným dňom pristavenia vozidla tak, aby dopravca mohol vzhľadom na
povahu, rozsah a dobu trvania požadovanej prepravy jej vykonanie riadne pripraviť a zabezpečiť.
(5) Objednávka prepravy osôb musí obsahovať všetky údaje potrebné na vykonanie a vyúčtovanie
prepravy, najmä názov /meno/ adresu, príp. číslo telefonu objednávateľa, ICO, bankové spojenie
/číslo účtu/, presné miesto a čas pristavenia vozidla, smer a cieľ i dobu trvania prepravy a počet
účastníkov prepravy s menným zoznamom.
(6) Objednávku treba urobiť písomne, alebo zaslať faxom. Výnimočne sa môže prijať ústna, resp.
telefonická objednávka: v takom prípade je objednávateľ povinný na vyzvanie zaslať dodatočne
písomnú objednávku. Ak objednávateľ nebol vyzvaný na zaslanie písomnej objednávky, alebo
nevyhovel výzve najneskôr pred začiatkom cesty, platia v prípade pochybností záznamy dopravcu.
(7) Ak dopravca nemôže objednávku prijať, je povinný o tom objednávateľa bez meškania
upovedomiť.
(8) Zmluva o nepravidelnej hromadnej preprave osôb vzniká medzi objednávateľom prepravy a
dopravcom, prijatím záväzné objednávky a jej potvrdením. Zmluvou sa dopravca zaväzuje
objednávateľovi prepraviť účastníkov prepravy a ich veci do dojednaného miesta riadne a včas.
Dopravca je povinný prepravu vykonať v dohodnutom rozsahu a za dojednaných a týmto
prepravným poriadkom ustanovených podmienok. Objednávateľ prepravy sa dopravcovi zaväzuje,
že on i účastníci prepravy splnia dojednané a prepravným poriadkom ustanovené podmienky, a že
dopravcovi zaplatí za prepravu.

(9) Dopravca môže od objednávateľa požadovať na základe záväznej objednávky zálohu, resp.
platbu vopred a to až do výšky 100% predpokladanej, alebo dohodnutej ceny dopravy.
(10) Objednávateľ prepravy, alebo ním určený vedúci prepravy môže navrhnúť zmenu zmluvy pred
začatím prepravy i počas jej vykonávania. Dopravca vyhovie návrhu, ak to dovoľuje jeho
prevádzka a ak tým nie je ohrozená bezpečnosť prepravy, alebo iný všeobecný záujem. Túto
zmenu zaznamená vedúci prepravy do jazdných dokladov vodiča.
(11) Ak dopravca nemôže vykonať prepravu, alebo ak ju nemôže vykonať za dojednaných
podmienok, je povinný objednávateľa o tom bez meškania upovedomiť. Ak objednávateľovi
nevyhovujú dopravcom novonavrhnuté podmienky, je oprávnený od prepravnej zmluvy odstúpiť.
Objednávateľ je oprávnený odstúpiť od zmluvy o preprave osôb aj v tom prípade, ak dopravca
nezačne s prepravou do jednej hodiny od dohodnutého času začatia prepravy.
(12) Ak odpadne potreba dohodnutej prepravy, objednávateľ je povinný to oznámiť bez meškania
dopravcovi. Ak odvolaná preprava požadovala určitú prípravu a táto príprava sa vykonala,
objednávateľ je povinný nahradiť dopravcovi výdavky s tým vzniknuté. Ak sa preprava odvolala až
po vyjdení vozidla na miesto jeho pristavenia, alebo ak sa už vozidlo na také miesto pristavilo a k
preprave nedošlo z príčiny na strane objednávateľa, dopravcovi patrí ešte náhrada za
uskutočnené výkony.
(13) Vedúci prepravy je povinný preskúmať a v dennom zázname o výkone vozidla potvrdiť
správnosť týchto údajov – miesto, deň a hodinu pristavenia vozidla, stav počítadla km, prejdenú
vzdialenosť, doby čakania, miesto, deň a hodinu ukončenia prepravy.
(14) Za nesprávne údaje objednávateľa, ktoré mali, alebo mohli mať za následok ukrátenie
dopravcu na prepravnom, dopravca môže počítať osobitnú prirážku vo výške päťnásobku sumy, o
ktorú bol, alebo mohol byť na prepravnom ukrátený.
(15) Dopravca je povinný vykonať dohodnutú prepravu s odbornou starostlivosťou na základe
zmluvy o preprave osôb v zmysle príslušných ustanovení Občianskeho zákonníka.
(16) Na splnenie zmluvy o preprave osôb je dopravca povinný v dohodnutom čase pristaviť
vozidlo, ktoré zodpovedá dohodnutým podmienkam: ak sa nedohodol typ vozidla, pristaví vozidlo
zodpovedajúce povahe, účelu, dobe trvania prepravy a počtu jej účastníkov. Pri poruche vozidla
počas prepravy je dopravca povinný, ak je to prevádzkovo možné, zabezpečiť pristavenie
náhradného vozidla.
(17) Dopravca je povinný vykonať prepravu po ceste, ktorá sa dohodla s objednávateľom. Ak sa
dopravná cesta nedohodla, dopravca je povinný vykonať prepravu po ceste, použitie ktorej je
hospodárne so zreteľom na účel prepravy a na druh použitého vozidla.
(18) Objednávateľ /vedúci prepravy/ je povinný zabezpečiť vodičovi vozidla potrebný odpočinok,
nocľah, vhodné parkovanie vozidla, a ak sa tak dojednalo, i stravovanie.
(19) Ak dohodnutá preprava osôb podlieha konaniu podľa osobitných predpisov, najmä colných a
zdravotno-bezpečnosných, je objednávateľ prepravy /vedúci prepravy/ povinný vykonať sám
všetky potrebné opatrenia, a to, ak sa tak dohodlo, aj pre pracovníkov dopravcu.
(20) Vedúci prepravy zodpovedá za udržiavanie poriadku vo vozidle a za dodržiavanie
bezpečnostných predpisov účastníkmi prepravy. Je povinný zabezpečiť, aby účastníci prepravy
boli pri pokračovaní v ceste vždy včas prítomní.
(21) Ak sa pri preprave vyskytne prekážka, pre ktorú v nej nemožno pokračovať, a vopred sa
nedohodol ďalší postup pre takýto prípad, o ďalšom postupe rozhodne vedúci prepravy. Dopravca
má právo na náhradu za účelne uskutočnené výkony, aj keď prepravu nevykonal v dohodnutom

rozsahu: a ak sa tak stalo z príčiny na jeho strane, má dopravca právo na náhradu, len keď
objednávateľ mal, alebo mohol mať z čiastočne vykonanej prepravy prospech.
(22) Účastník prepravy, ktorý z hrubej nedbanlivosti alebo v opilosti znečistil, alebo inak poškodil
vozidlo, alebo iné zariadenie dopravcu, a účastník, ktorý napriek upozorneniu, prípadne
napomenutiu vodiča /osádky/ vozidla pokračuje v takomto konaní, alebo ktorý ohrozuje
bezpečnosť, alebo narušuje plynulosť prepravy, je povinný zaplatiť pokutu 16,50,-€ / 497,8,-Sk a
nahradiť škodu.
(23) Ak vozidlo čaká počas plnenia zmluvy o preprave osôb, objednávateľ prepravy je povinný
poskytnúť dopravcovi náhradu za čakanie, ak čakanie:
a/ je dohodnutou súčasťou prepravného výkonu
b/ vzniklo pre nesprávne, alebo nedostatočné údaje objednávky, ďalej z príčin na strane
objednávateľa, alebo účastníkov prepravy, ako aj z príčin súvisiacich s účelom a spôsobom
vykonania dohodnutej prepravy
(24) Ak vozidlo pri viacdennej preprave v čase medzi 18.00 až 6.00 hod. nasledujúceho dňa stojí,
tento čas sa nepovažuje za čakanie.
Čl. 17
Odstúpenie od zmluvy v nepravidelnej autobusovej doprave

(1) Od zmluvy o preprave osôb v nepravidelnej autobusovej doprave je možné odstúpiť ak je to
účastníkmi zmluvy dohodnuté v písomne uzavretej zmluve.
(2) Dôvody odstúpenia od zmluvy o preprave osôb účastníci zmluvy dohodnú so zreteľom na
konkrétny prípad.
(3) Dôvodom odstúpenia od zmluvy na strane dopravcu je vždy zánik platnosti dopravnej licencie.
(4) Odstúpením od zmluvy sa zmluva od začiatku zrušuje, ak nie je účastníkmi dohodnuté inak.
(5) Ak nebola zmluva o nepravidelnej doprave uzavretá písomne, je možné od zmluvy odstúpiť v
lehote 48 hodín pred dojednaným časom odchodu podľa objednávky bez úhrady, a to iba z
dôvodov mimoriadnych okolností, ktoré si zmluvné strany preukážu. Na strane objednávateľa je to
napr. náhle ochorenie, úmrtie v rodine a pod. Na strane dopravcu je to napr. dopravná nehoda
vozidla a jeho neschopnosť ďalšej prevádzky a odmietnutie náhradného vozidla objednávateľom,
neudelenie vstupných víz osádke vozidla, neudelenie dopravného povolenia cudzieho štátu a pod.
(6) Ak niektorá zo zmluvných strán odstúpi od zmluvy v lehote kratšej ako 48 hodín je povinná
uhradiť druhej strane náklady, ktoré táto preukázateľne vynaložila na plnenie zmluvy.
(7) Ak dôjde k odstúpeniu od zmluvy po pristavení vozidla na dohodnuté miesto a v dohodnutom
čase z dôvodu, že cestujúci nerešpektovali zákaz prepravy stojacich cestujúcich mimo obec,
uhradí objednávateľ dopravcovi všetky náklady dopravcu v súvislosti s plnením zmluvy, vrátane
márnej jazdy vozidlom z miesta garážovania na miesto pristavenia a späť.
Čl. 18
Nájdené veci
(1) Veci, ktoré sa nájdu po odchode všetkých cestujúcich vo vozidle a opustenú batožinu odovzdá
vodič alebo iný člen osádky príslušnému zamestnancovi v sídle dopravcu.

(3) Osoba, ktorá si nájdené veci vyzdvihne neskôr ako do 30 dní po ich nájdení je povinná zaplatiť
poplatok za uskladnenie podľa batožinového poriadku dopravcu.
(4) Dopravca má právo predať veci, ktoré nikto nevyzdvihne do 6 mesiacov, a ak ide o veci
nebezpečnej povahy alebo o veci ktoré sa rýchlo kazia do 2 dní, odo dňa kedy boli nájdené.
(5) Ak sa o nájdené a už predané veci prihlási osoba, ktorá nepochybne preukáže, že nájdená vec
jej patrila, dopravca jej vyplatí výťažok z predaja po odpočítaní príslušného poplatku za
uskladnenie a nákladov spojených s predajom.
Čl. 19
Mimoriadne udalosti počas prepravy

(1) Členovia osádky autobusu, sú v prípade dopravnej nehody alebo požiaru autobusu, úrazu
alebo náhleho ochorenia cestujúceho alebo inej mimoriadnej udalosti počas prepravy, pri ktorej sú
ohrozené životy alebo zdravie cestujúcich, osádky autobusu alebo iných osôb povinní
a) poskytnúť podľa svojich schopností a možností postihnutej osobe potrebnú prvú pomoc a
bezodkladne privolať odbornú zdravotnícku pomoc,
b) urobiť vhodné opatrenia, aby mimoriadnou udalosťou nebola ohrozená bezpečnosť cestnej
premávky,
c) urobiť potrebné opatrenia na záchranu osôb a majetku ohrozeného mimoriadnou udalosťou.
(2) Cestujúci, ktorých život a zdravie nie je mimoriadnou udalosťou ohrozené, sú povinní pomáhať
členom osádky vozidla pri konaní podľa ods. 1.
(3) Cestujúci sú povinní poskytnúť Dopravcovi potrebnú súčinnosť pri likvidácii a vyšetrovaní
mimoriadnej udalosti.
Čl. 20
Reklamácia
(1) Práva, ktoré má oprávnený z prepravy alebo v súvislosti s prepravou, sa musia uplatniť u
dopravcu, inak zanikajú. To neplatí, ak ide o právo na náhradu škody na zdraví alebo na
batožinách prepravovaných spoločne s cestujúcim alebo na veciach, ktoré mal pri sebe; toto právo
sa môže uplatniť priamo na súde.

(2) Ak sa žiada o vrátenie súm zaplatených dopravcovi, na podanie reklamácie je oprávnený ten,
kto sumu zaplatil. V ostatných prípadoch je oprávnený
a) v pravidelnej preprave osôb cestujúci,
b) v nepravidelnej preprave osôb objednávateľ prepravy.
Ak reklamuje ten, kto nie je podľa predchádzajúcej vety na reklamáciu oprávnený, musí pripojiť
písomný súhlas oprávneného.

(3) Objednávatelia prepravy a prepravcovia môžu podať reklamáciu len písomne. Ak cestujúci
uplatňuje právo ústnou reklamáciou, dopravca o nej vyhotoví zápisnicu. V reklamácii musí
oprávnený vymedziť svoje požiadavky a stručne ich zdôvodniť. Ďalej musí pripojiť doklady
osvedčujúce oprávnenosť jeho nároku a správnosť výšky požadovanej sumy, najmä doklad o
zaplatení sumy, vrátenie ktorej sa požaduje, rovnopis vyhotovenej zápisnice.
(4) Oprávnený musí uplatniť právo u dopravcu bez zbytočného odkladu najneskoršie do troch
mesiacov,

a) ak ide o objednávateľa v nepravidelnej preprave osôb, odo dňa, keď sa preprava vykonala
alebo sa mala vykonať;
b) ak ide o odosielateľa autobusovej zásielky, odo dňa prevzatia zásielky na prepravu, a ak ide o
prijímateľa, odo dňa vydania zásielky;
c) od udalosti zakladajúcej právo v ostatných prípadoch.

(5) Ak reklamácia nemá náležitosti uvedené v odseku 3, dopravca ihneď vyzve reklamujúceho na
jej doplnenie a určí primeranú lehotu, nie kratšiu ako 7 dní. Ak sa reklamácia doplní v určenej
lehote, platí, že reklamácia sa riadne podala.

(6) Reklamáciu je možné uplatniť v prevádzkárni, kde došlo k zakúpeniu služby, resp. v sídle
dopravcu ( Bratislavská 29, 949 01 Nitra)
Čl. 21
Záverečné ustanovenia

(1) Obsah tohto prepravného poriadku je voči cestujúcim odo dňa jeho zverejnenia na webovom
sidle dopravcu a sprístupnenia súčasťou návrhu na uzavretie zmluvy o preprave osôb.

(2) Tento prepravný poriadok je účinný dňom: 1.3.2023
(3) Všetky zmeny a doplnky prepravného poriadku môžu nadobudnúť účinnosť najskôr dňom ich
zverejnenia a sprístupnenia na webovom sidle Dopravcu.

Nitra 1. 3. 2023
Ing.Josef Machala, konateľ